Inbound orientation!

Jag är tillbaka efter en helg på Camp Kiwanis bara en halvtimme från Calgary, och det var stört roligt! Vi var ungefär 20 utbytesstudenter från Finland, Ungern, Beligen, Turkiet, Japan, Thailand, Brasilien m.fl. m.fl. Det var även cirkus lika många rotexmänniskor, alltså kanadensare som har kommit hem igen efter sitt utbytesår. Dom hade varit över hela världen dom med. Det är sånt som får en att älska mångkultur. Det är såhär det där multikultitjaffset borde se ut på riktigt! Känslan man fick när alla snackade engelska med många olika brytningar, och hur dom från rotex snackade det språket dom hade lärt sig utomlands med folk som kom från dom länderna, var riktigt härlig! För att göra allting ännu bättre så var en del kontaktpersoner från olika delar av världen, som till exempel Jugoslavien, Malaysia och Edmonton. Vi fick tid till att utbyta erfarenheter från våra hemländer och dela med oss av maträtter och traditioner.

Detta, tillsammans med lägret i sin helhet med alla aktiviteter gjorde att man lärde sig massvis av nya saker. Endel saker som jag har lärt mig i helgen är:

En lång harrang med finska svordomar
Att det krävs fem starka män för att gillra en björnfälla
En turkiskt kortspel
Western line dance och någon pardans
Att chips med ketchupsmak inte är någon höjdare
Att man inte ska lägga upp något som Rotarianer inte ska se på facebook

På lördagen åkte allihopa till Heritage park, som är en historisk by. Alltså, en historisk by i kanadensares ögon är cirka hundra år gammal. När vi var där skulle vi leta efter olika saker och bocka av dom på en lista att man hade sett dom. Det var bland annat en åsna, ett dambräde, ett städ och en bäverpäls. Vi skulle alltså hitta alla saker, och på så sätt hinna med att se hela staden. Vi råkade springa på några som spelade krocket i en trädgård, och dom lät oss gärna spela. Det var roligt, och alla greppade spelet, till och med en tjej från Thailand som knappt kunde någon engelska. Dessutom drack vi old fashioned root beer, som kallades birch brew. Den smakade lite mer än vanlig root beer, och var inte lika söt, så den var ännu godare. Innan jag åker hem kommer jag antagligen att vara beroende av root beer! Flaskan hade en kapsyl som man skruvade av, så det var lite förvirrande. Senare på kvällen lärde vi oss att dansa western line dance, och en annan westerndans som man dansade i par. Det var roligt, för musiken som man dansade till fick en verkligen i rätt mood.

Nu i helgen har jag blivit inbjuden till två familjer! Dels grannen som bara bor ett par nummer ifrån oss, men också till Medicine hat, som ligger ungefär två och en halv timmes väg från Calgary, så det var ju trevligt! Det brukar vara utbytesstudenterna man kommer närmast, så det här gänget kommer antagligen att bli mina närmaste vänner under mitt år, men man vet aldrig! Ett härligt gäng var det i vilket fall.

Kort sagt, en helt awesome helg!

Hälsningar

Björn

Kommentarer
Postat av: Mamma

Va mysigt det verkar :D

2010-08-16 @ 10:42:36
Postat av: Charlotte

Kul att läsa din blogg! Låter som om du har det bra over there!



Din "gamla" fröken :)

2010-08-18 @ 21:52:26
Postat av: Farmor Helena

nu ska jag försöka åstadkomma något det går inte så bra. jag har glömt allt som jag kunde vad gäller maskinskrivning. men det verkar ju inte så farligt, jag har lämnat yrkeslivet dessbättre gud ske lov. Jag är fri från kontorslivet! Hurra! Kul att DU tycker att du verkar ha kommit att trivas redan!

2010-08-22 @ 19:58:37
Postat av: ElinGotting

Hejsan Björn,

jag läser din blogg och tycker verkligen att det är kul att läsa allt när du förklarar det så in i detalj, fortsätt med det!

Ville bara höra av mig och säga det :)

Ha det underbart. Kram från mig

2010-09-12 @ 15:39:39
URL: http://elingotting.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0