Väskan har kommit!

Väskan är anländ till 43 Bayview drive SW! Alltså där jag bor. Det är hur grymt som helst, för äntligen slipper jag att använda kallingar från Superstore. Superstore är någon motsvarighet till Ica Maxi eller Coop Forum, så jag är överlycklig! Det var mina första och förhoppningsvis sista kläder som jag inhandlade där. Bara själva känslan av att köpa kläder i en matvaruaffär känns väldigt fel. Efrersom väskan kom idag så har jag även fått min laddare till datorn, vilket betyder att jag kan skypa lite med mamma och pappa och alla andra där hemma. Jag pratade nyss med dem, och allt var bra där hemma. Eller, ja, dom är inte riktigt hemma, utan uppe i Söderhamn, så jag fick byta ett par ord med alla släktingar där uppe också. Det var tydligen dagens stora happening, eftersom alla samlades runt datorn och man hörde massvis med olika röster hela tiden. Det var roligt att prata med allihopa och höra hur dom hade det.

Jag har sovit till 12 ungefär varje dag eftersom jag har suttit uppe och snackat med Sam, min kontaktpersons son. Är hellre uppe sent och umgås med någon än att vara uppe tidigt och inte ha någon att prata med. Igår drog han med mig till ett internetcafé. Han sa att det var här alla nördar hängde, men att det var stört kul. Så vi satt och spelade Starcraft 2 till klockan halv 2 något med en kompis till honom. Det var roligt, även om jag inte var speciellt bra. Hans kompis tyckte dock att jag var RAD som spelade Starcraft. Rad är en förkortning av radical, och betydde enligt Sam att man var awesome! Så det var ju roligt.

En sak som är fett coolt är att det finns stört mycket olika djur i närheten, och ändå bor jag i ett villaområde. Dom har en hökunge på tomten, massvis med ekorrar, förra året såg dom ett lodjur som sprang på deras staket med en unge i munnen, korpar på gatorna, grizzlybjörnar i skogen i närheten samt prärievargar vid tennisbanan, seriöst, hur coolt är inte det? Förutom det hade dom en mus som bodde i hörnet på internetcafét bakom Sams dator.

Om bara en vecka ska jag träffa alla andra utbytesstudenter. Jag trodde att det var den femtonde, men det är redan den trettonde! Underbart! Vi är borta hela helgen, och om jag har fattat det rätt så ska vi bo i några scoutstugor. Efter det verkar det som att jag ska flytta in hos min första värdfamilj, Bill och Karen Keech. Dom bor bara tre kvarter från bussen som tar mig både till skolan och närmaste mall, utan byten, så det är galet awesome. Bill är president i rotaryklubben, så om jag har tur kanske det kan ge några fördelar! Klubben är rätt stor, ca 150-200 pers som kommer på varje möte, och på tisdag jag presentera mig och så, så det ska ju bli trevligt, även om jag inte är van vid att prata inför så många som jag inte känner. Hoppas att jag inte gör några konstiga felsägningar bara, som jag lyckades göra på hotellet på Arlanda när jag pratade med en tjej från Brittish Columbia. Jag råkade säga gay istället för guy, och det var ju lite lagom pinsamt. Men vi fick oss ett gott skratt i alla fall! Engelskan känns lite stabilare nu, när man har blivit lite säkrare och så. När jag läser upp telefonnummer och sånt så har det redan blivit så att det blir på engelska. På tal om telefonnummer så har jag fått min kanadensiska idag. Den är dyrare än i Sverige, men jag antar att jag klarar mig. Det kostar $25 per månad, men unlimited texting, så det får duga! I sverige brukar jag att betala ungefär 70 eller 80 kronor per månad, och $25 är ungefär 190 kr. Mitt nya nummer är +1 403 667 2065, och jag har redan lärt mig det utantill, så jag är tokstolt!

Idag tog Kathryn, min kontaktpersons fru, mig till den lokala gallerian, the Chinook mall. Hon bjöd mig på en souvlaki med caesarsallad och pitabröd, och visade mig runt. Det fanns tydligen sexton biosalonger där, och en biljett kostar ungefär $12. Förutom det så fanns det en food court, en levisaffär och american eagle. Dessutom fanns det en hel del andra affärer, en karusell och flygplan som cirkulerade runt i taket. Jeansen på levis kostade mellan $70 och $100, jämfört med ca 1000 kr i Sverige. Inte lika extremt som i USA, där dom kostar runt 30, men ändå billigt! För er som inte visste det så får jag $240 av min klubb varje månad, samt alla avgifter inom skolan betalda, så som lagavgifter och så, så jag är mer eller mindre stormrik, och det är jättebra. Jag funderar på att köpa en iPod, eftersom jag hittade en för $100 på ngt som motsvarar ÖB. Det är ungefär halva priset från Sverige, så jag ska nog slå till innan det är för sent!

Idag kommer ett par vänner till familjen över på middag, så det ska bli roligt att träffa dem. Jag har i princip socialt underskott eftersom det knappt finns några jämnåriga. Sam jobbar till halv 5, och Victoria, deras dotter, är i Vancouver tills på söndag, så jag har ganska tråkigt på dagarna. Eftersom jag har ett nummer nu kan jag snacka med kompisar och så. Nu är det bara kompisarna som saknas, men det lär jag få om en vecka, när jag träffar utbytesstudenterna. Jag undrar om man kommer känna sig fett desperat efter nya kompisar. Ingen där kommer att känna någon, så det ska bli roligt att börja om från början eller vad man ska säga, ungefär som första dagen på gymnasiet. Det ska bli spännande! Jag är riktigt taggd! Det är höjdpunkten fram till att skolan börjar, utan tvekan!

Nu får det räcka för idag. Vill ju ha något att skriva senare också!

See ya

Björn

Kommentarer
Postat av: Mamma

Roligt att läsa vad du skriver och du skriver bra. :*

2010-08-07 @ 23:19:32
Postat av: Mamma

Roligt att läsa din blogg och du skriver bra : *

2010-08-07 @ 23:24:07
Postat av: Claes Wallberg

Hulloh Bjorn

Jättekul att få följa Din resa och ankomst till Calgary. Vi hoppas att Du fortsätter berätta på

bloggen om Dina upplevelser i Canada. Det är roligt

för oss att följa Dig och det blir en fin dagbog för

Dig själv. Men Du se upp för de vilda djuren speciellt musen bakom Sams dator.

See you later alligator

Mommo & Moffa

2010-08-08 @ 12:26:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0